torsdag 19 september 2013

Soppdags!

Nu kan vi nog säga att hösten är här och sensommaren, den ljuva och i år långvariga, är över för i år. Jag hoppas och tror att jag är fulladdad med vitaminer från de långa och sköna soldagar som har varit.

En vän skrev på facebook ett så poetiskt och fin text som hon hade hört;

" Höstens stilla vemod, vilar på hanen"

Och så plötsligt brakade regnet loss i måndags! Även om jag verkligen gillar våren och sommaren och den fantastiska sensommar som vi fick, så är jag nog helt redo för hösten nu.

Hösten är förutom ruskväder som innebär regnkläder på, en tid då jag nog äntligen ska prova på pannlampslöpning. Något som jag inte har gjort tidigare, men det verkar så härligt!

Hösten är också tid för värmande soppor. När vi hade Linas matkasse för något år sedan, minns ej riktigt när det var. Så gjorde vi pumpasoppa. Det var första gången och vi blev storm förtjusta, hela familjen. Så testa du med!

Linas pumpasoppa

6 portioner

1 kg muscatpumpa

250 gram sötpotatis

400 gram potatis

1 gul lök

2 vitlöksklyftor

2 msk olja

1 1/2 msk riven ingefära

2 grönsaks buljongtärningar

1 dl cremè fraiche

250 gram svarta bönor

hackad persilja

salt och peppar

250 gram morotsstavar

150 gram suger snaps

4 knäckebröd

1, Skala och rensa pumpa på kärnor. 2, Skala potatis och lök. 3,Tärna pumpa och potatis 4,Grovhacka lök och vitlök. 5, Riv ingefära.

Bryn lök, vitlök och ingefära i olja. Slå i pumpa, potatis och sötpotatis, bryn försiktigt.

Häll i 7 dl vatten och buljong. Koka i ca 20 minuter.

Under tiden gör i ordning tillbehör:

Skala och skär morotsstavar, skölj suger snaps och skölj svarta bönor.

När 20 minuter gått, mixa soppan med mixerstav. Slå i cremè fraiche, salt och peppar.

Slutligen slå i svarta bönor och hackad persilja.

Servera med morötter, suger snaps och knäckebröd.

Jättegott!

1 kommentar: