torsdag 8 augusti 2013

Sprinkler idag…

…det var jag det.

Löpning

Jag tränade på Sats för första gången på flera månader i dag. Regnet smattrade på för fullt ute så det kändes helt ok. Även om jag tvekade i morse när jag tog med mig tränings bagen till jobbet. Jag hade siktat in mig på intervaller idag igen. Kan du tänka dig, det var jätteroligt!

 löpning1

Roligt för att jag ganska omgående märkte av skillnaden på hur mycket starkare jag har blivit när jag springer och att jag har fått in ett snabbare tempo när jag gör intervaller på löpbandet. Bra för mitt träningsmind att – känna skillnad! Ute i löparspåret är det inte så stor skillnad ännu. Men snart så!

När jag började löpträna i våras så blev det ju, helt naturligt, varmare och varmare ute. Och jag märkte rätt snart att jag verkligen ogillar att springa när det är för varmt. Jag svettas massor och blir törstig snabbt…och rätt så sur… Tidiga mornar är bäst då är luften frisk och fräsch! Idag, inomhus, svettades jag mer än jag någonsin gjort förr både vid utom- och inomhus träning. Det droppade från håret och neråt! Men, jag var inte törstig. Alltid något! Just nu gäller learning by doing hela tiden, rätt kul det också.

Jag vara bara tvungen att köra några kettlebell och TRX övningar också innan jag avrundade med att planka. Jag känner av plankorna som jag har gjort hittills men jag fortsätter, precis som jag har tänkt, 6 veckor framåt.

Sen hem och äta den allra godaste vegetariska lasagnen

Café Aroms vegetariska lasagne

som jag hittade i tidningen Gott & Grönt som fanns för många år sedan. Lasagnen är suuuper god!

till 6 personer

Röd sås:

2 morötter

2 zucchini

2 gula lökar

2 vitlöksklyftor

½ chilipeppar

1 burk krossade tomater 400g

1 dl vispgrädde (jag tar oftast oatley) 

2 tsk salt

1 krm svartpeppar

blad från en ½ kruka basilika

Fyllning

250 g fryst bladspenat

200 g fetaost

8-10 lasagneplattor

150 g rivenost

Gör så här:

1,Röd sås: Skala morötterna och skär dem i korta stavar och zucchinin i bitar. Skala lök och hacka dem samt chili och fräs dem mjuka.

2, Tillsätt tomatkross, grädde, morötter, zucchini, salt, socker och peppar. Låt allt puttra på svag värme i 10 minuter.

Tillsätt strimlade basilikablad.

3, Fyllning: Fördela 1/3 av den röda såsen i en ugnssäker form. Tina spenaten och strö hälften av den och feta osten i smulor. Täck med ett lager lasagneplattor.

4, Varva med ett nytt lager röd sås, spenat, fetaost och lasagneplattor. Överst ett lager rödsås och riven ost.

Gratinera i 225 grader ugn i 25 minuter

5, Servera med färsk ruccola och gärna citronklyftor som höjer smaken.

Det tar längre tid att skriva ner recepten än att tillaga maten.

2 kommentarer:

  1. Vilken härlig dag du fått till med god mat och toppenträning, visst är det kul att upptäcka att man orkar mer!

    SvaraRadera
  2. Löparflickan; ja, det är så kul att upptäcka att man orkar mer och mer! :)

    SvaraRadera