söndag 23 juni 2013

Det sitter i huvudet

Jag har hört det uttrycket många gånger genom åren men aldrig riktigt tänkt på det. Inte på djupet funderat över den sanning som finns i de fyra orden. Kanske är det först nu, när jag äntligen har nått ett av de mål som jag hade satt upp för mig själv, eoner av tid bakåt. Som orden får en verklig mening. Att jag har en uppsjö av Drivkrafter & Motivation visste jag inte då. Men kan jag inte motivera och driva mig själv framåt mot det mål som jag vill nå så har jag enbart en önskan som eventuellt infrias om mitt sinne är med på noterna. Och så är det ju inte. Åtminstone inte för mig. Jag måste på något sätt bli smartare än mig själv. Konstigt eller hur!

När jag för flera år sedan satte upp målet att - jag vill bli en löpare!  Så hade jag ingen aning om hur många berg jag skulle behöva bestiga och hur många hinder jag skulle behöva hoppa över eller hur många ursäkter mitt sinne hade för att skjuta upp till morgondagen. Dessa hinder bestod även av att jag till att börja med var sjukskriven och inte kroppsligt och energimässigt orkade speciellt mycket. Till sist blev jag så trött på mig själv så jag bestämde mig för att helt enkelt inte lyssna på den del av mig som ville bli en löpare men alltid hade ursäkter till varför jag inte kunde göra det jag ville just nu. 

Jag började med att lägga fram träningskläder vid min säng och så skrev in i min väggalmanacka träningsdagar och varje gång som jag gick förbi almanackan så tänkte jag - Jag ska träna, så skönt! Detta oavsett vad jag kände just då. Om jag tänkte en negativ tanke så var jag snabb med att fråga mig själv - Vill jag bli bitter? En som vill men inte gör? Svaret var hela tiden - Nej!! 

Jag har på vägen mot att bli en löpare kunna checka av några av mina delmål och även delmål jag inte visste att jag hade, det är roligt! Att det har tagit tid att nå fram till mitt stora mål, jag är ännu bara i början, gör så här i efterhand inte så mycket. Jag tror på tanken om att "Det sitter i huvudet och det kräver både tålamod och tid för att förändra".

Men viktigast av allt man kan om man verkligen vill och ibland måste man vara smartare än sig själv när man vill nå sitt mål.

Jag springer och det gör mig lycklig!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar